#65 Airbear

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AirbearSoundcloudInstagram

“요리와 달리기. 그리고 당연히 디깅.”

“I like to go record digging, cook and run.”

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만나서 반가워요! 요즘 매우 바빠보이는데 시간 내주어서 감사합니다. 한국에 들어온 건 언제쯤이에요?
2008년 즈음에요. 처음에는 한국 문화와 언어를 배우려고 했는데, 어쩌다 보니 계속 머물고 있습니다. 당시에 한국에선 Justice가 상당히 인기를 끌고있던 거 같네요. [웃음]

실례가 될지 모르겠지만, Airbear란 이  름이 재밌어요.
아직도 많은 사람들이 Antoine과 Airbear를 혼동중이에요. [웃음] Airbear는 그냥 제 별명이에요. 너무 심각한 이름을 짓기는 싫어서 그대로 사용중이에요.

이번 골목길 믹스테잎에는 어떤 음악을 담았어요?
골목길의 다른 믹스테잎을 들어보니 조금 댄서블하기에 저도 조금 그렇게 만들었어요. 무엇보다 디제이를 본격적으로 시작한지 얼마 안된 저에게 이런 기회가 있어 감사할 따름이에요.

이번 여름에 릴리즈한 SANPO 믹스테잎도 재밌게 들었어요.
저는 달리기하는 걸 좋아해요. 그리고 SANPO(산보) 뜻 역시 이와 연관되어 있는거잖아요. 그래서 달리면서 듣고 싶은 노래들을 골라서 만들었어요. 그리고 100% 한국 음악들만 골랐어요. 제 스타일을 확실히 드러내기 위해서죠. “own style”을 갖는게 가장 중요해요.

T.M.I 파티도 하고있으시죠? Flyer를 컴퓨터로 작업하는게 아니라 직접 그리는게 재밌어 보여요.
T.M.I는 Too Much Information의 약자에요. 2년 전에 Antoine과 함께 만들었어요. 일관성있게 파티를 만들고 싶다는 생각에서요. 우리가 원하는 디자이너를 찾지 못해 결국 (Antoine이) 직접 하고 있어요. [웃음]

혹시 좋아하는 아티스트는 누구에요?
Hunee. 매 셋마다 다른 음악들을 들려줘요. 어느 하나의 장르에 구속되지 않는 모습이 너무 좋아요. 재즈부터 테크노까지 에너지를 자유자재로 조절할 줄 알아요.

혹시 최근 기억에 남는 파티가 뭐에요?
얼마 전 Jesse You와 Venue/에서 <Downtown> 파티 했어요. 실수로 바이닐 백에 물을 엎질렀다는 것만 빼면 정말 재밌었어요. [웃음] 사람이 꽉 차는 순간에 120bpm-90bpm을 왔다갔다 했는데 사람들이 정말 좋아했어요. 얼마 전 유럽에서 사온 판들도 맘껏 틀었어요.

거기서 좋은 판들 많이 발견했나요?
정말 많은 레코드숍 돌아다녔고, 판도 많이 샀어요. 먼저 독일 Record Loft에서 5유로에 산 것 소개할게요.

그리고 요즘 자주 듣는 노래들을 소개할게요.

라이브할 때 선곡은 어떻게 해나가는 편인가요? 스무하게 빌드업을 할 수도 있고, 다른 방법도 있잖아요.
파티마다 좀 달라요. T.M.I는 자유분방히 트는 편이고, 클럽 Venue/에서 할 때는 안정적인 댄스음악을 트는 편이에요. 전반적으로 믹스테잎은 숨을 쉬어야한다고 생각해요. 하드하게 가다가도 종종 쉬어가야해요. 어려운 작업입니다만…

그리고 Jesse와 Back 2 Back을 많이 하는 것 같아요. 두 분이서 함께 플레이할 때 주로 신경쓰는게 어떤 거에요?
Antoine나 Jesse 모두 배경이 조금 다르지만, 그래도 현재 음악 성향이 가장 잘 맞는 디제이들이에요. 그리고 서로의 다른 모습을 이해하고 존중할 줄 알아야해요.

지금 Clique Records에서 아시아(한국) 음악을 셀렉팅 하고계시죠? 아마도 80-90년대 음악일 텐데, 사실 그때당시 그 음악들을 열심히 즐기지 못한 경우 그 “감성”을 파악하기가 쉽지가 않을 거 같아요.
2년 전 부터 한국 판에 관심이 많아졌어요. 주로 Korean New Age, Ambient, Cosmic, City Pop, Balearic를 모으고 있지만, 사실 특별한 reference를 따르지 않는편이에요. 오히려 저한텐 그게 새로운 판을 찾기 좋은 방법이에요. 주로 온라인, 시장, 서점을 이용해요. 특히 서점에서 찾는 걸 정말 좋아해요. 서점에서 판을 파는게 흔치는 않지만, 가끔 찾게되면 정말 좋은 것들을 구할 수 있어요. 어떤 판은 다른 곳 보다 싸게 팔고 있어요. 그리고 모두 제가 디제이 때 틀게되는 곡들을 가져다 놓았어요.

이제 거의 막바지에요. 이태원을 중심으로 한 언더그라운드 씬을 어떻게 바라보세요?
일단 많은 콘텐츠들이 생성되는 건 좋은거에요. 그리고 씬에 있는 뮤지션들끼리 서로서로 서포트하는 모습이 좋아요. 그리고 댄서들도 Disco, Italo, Boogie 등을 즐길 줄 아는 거 같아요. Venue/에서 그런 음악들 틀면 사람들이 정말 좋아해요.

쉴 때는 주로 무얼 하시나요?
요리와 달리기. 그리고 당연히 디깅.

마지막으로 앞으로 계획 간단히 설명 부탁드립니다.
계속 디제잉 연습하고, 파티 만들고, 레코드를 살 겁니다.  


오늘 시간 내줘서 고마워요. 즐거운 인터뷰 였어요!

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]It’s good to meet you! You seem to be very busy these days. Thank you for giving us your time. When did you come back to Korea?
I came back around 2008. At first, I came to learn the culture and the language but I just ended up staying. At the time, Justin was really popular. [laughs]

I think the name “Airbear” is kind of interesting.
A lot of people still think that Antoine is Airbear. [laughs] Airbear is just my nickname. I didn’t want to use such a serious name so I just ended up sticking with it.

What kind of music did you use to create this Golmokgil mix?
I’ve heard some of the other mixtapes on Golmokgil and they were pretty dance-oriented so I went for that as well. I’m just thankful for the opportunity since it hasn’t really been a long time since I full-on started djing.

I really enjoyed listening to your summer SANPO DISCO mix.
I like to run and SANPO means ‘to walk’ so I made music that I wanted to listen to while running. Also I picked all Korean tracks. I tried my best to make it my own cause I think that’s important.

You put on the TMI events too correct? I like that you hand drawn your flyers as opposed to making them solely on the computer.
TMI stands for Too Much Information. Antoine [Odd J] and I started it around two years ago as a regular thing. We had difficulties finding people to make flyers in the way that we wanted them so Antoine took the lead.

Who are your favorite artists?
Hunee is one of them. I love how he plays many different genres of music, ranging from techno to jazz and he really knows how to control the crowd.

Any memorable parties recently?
Recently, Jesse You and I put on the first Downtown party at Venue. Aside from water spilling onto my records while I was djing it was great. [laughs] Once the place was packed, I got to freely move from 120 BPM all the way down to 90 and people seemed to be enjoying it. I also got to play a lot of records that I picked up in Europe.

Did you find any good records there?
I visited a lot of different records shops and picked up a lot of records. First, I’ll introduce a record that I picked up for 5 euros from the Record Loft in Berlin.

Also, these are some tracks that I’ve been listening to lately.

How do you pick your tracks during a live set? You can build up things smoothly but there’s also other ways too right?
It definitely depends on the party. TMI is usually a bit more free when it comes to song selection but when we put on parties at Venue we play more club-oriented tracks. I feel like with mixes, they really need to be able to breathe. Going from fast to slow and rest. It’s really not easy…

I’ve noticed that you’re playing back to back with Jesse a lot. What do you guys emphasize when playing together??
Antoine and Jesse both have different backgrounds but I feel like I match the best with them. Plus they’re very open and that’s important.

I know you’re also in charge of the Asian section at Clique Records right now. Most of it is probably 80’s-90’s music. I think it’s not easy to understand the feeling and context of that era’s music if you weren’t able to experience it during that time.
I started really getting into collecting Korean records two years ago. Mostly Korean new age, ambient, cosmic, city pop, and balearic records but I don’t really have a specific reference point that I follow either. I’m searching for records that are new to me. I mostly buy records online, from markets and bookstores. It’s not easy finding good records at these bookstores but sometimes you’ll find some big gems. Sometimes records are also cheaper too. The records that I stock at Clique are all records that I like and play out at parties.

We’re almost done. What is the underground scene of Itaewon?
First, there’s a lot of parties going on these days which is good. Also, everyone in the scene here are very supportive of each other. Also, people are becoming more open to other genres like disco, italo and boogie. Whenever I play that kind of music at Venue I get a good response.

What do you like to do when you’re not working?
I like to go record digging, cook and run.

Finally, any plans for the future?
Keep practicing djing, keep putting on events and buying records!

Thank you for your time today. It was really fun!

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Brought to you by Golmokgil – Underground music in Seoul, South Korea
서울의 언더그라운드 음악을 여러분에게 소개합니다. – 골목길

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