#71 Red Pig Flower
Red Pig Flower – Soundcloud – Facebook – Instagram
“많이 놀아야(클러빙) 한다. 많은 클럽에 가보고 다양한 음악을 들어봐야해요. 그리고 자신이 충분히 이 음악과 문화를 좋아한다는 생각이 들 때 디제이를 시작했으면 좋겠어요. 좀 고리타분한 조언이죠”.
“You would have to go out clubbing a lot. You would have to go to various clubs and listen to different music. It’d be advisable to start DJing when you actually know that you like this music and culture enough. It’s a bit boring of an advice”.
organized & edited by Spencer
반가워요! 한국에 플레이하러 온건 얼마만이에요?
오랜만이에요. 플레이하러 온 건 2~3년 만이에요. 아마 명월관에서 플레이가 마지막이었을 거에요.
이번에 서울과 부산에서 플레이했죠? 부산은 어땠나요?
음악트는 건 재밌었어요. 그런데 부산은 씬이 탄탄하다고 할 수 없다보니, 이래저래 여건이 좋지 않은 것 같았어요.
그리고 서울로 다시 돌아와서 콘트라에서 플레이 하셨어요. 콘트라에서 처음 트는 건가요? 어땠어요?
예 콘트라는 처음이었어요. 사운드 시스템도 좋고 스텝들도 프로페셔널 했어요. 저와 함께한 독일 디제이 토비아스와의 백투백 도 재미있었고요. 아쉬운점이 있다면 플로어와 스모킹 에리아가 나누어져 있는 클럽은 역시 사람들이 분산되는 면이 있더군요.
보통 공연에 앞서 셋을 준비하는 과정이 궁금해요. 디제이들마다 준비하는 방식이 조금씩 다르잖아요.
거의 즉흥적으로 선곡해요. 그에 앞서 자기 라이브러리는 머릿속에 빠삭하게 넣고 가야하죠. 질릴 때 까지 들어야해요. 자신이 곡을 외우고 있다는 자신감이 있으면 디제잉에도 자신감이 생기죠.
그럼 즉흥적으로 하더라도 자주 플레이하게되는 곡이 있나요? 클로징에 자주 트는 곡도 함께 추천해주면 더 재밌겠네요.
플레이하는 음악의 범주가 넓어서, 딱 꼬집기 어려워요. 기본적으로 약간 다른 차원으로 이동하는 기분이 들거나 몽롱한(trippy)한 느낌의 사운드를 중점에 두고, 미니멀부터 테크노 까지 장소나 시간대에 따라 바뀌어가는 에너지를 느끼며 틀어요.
굳이 꼽자면 Ron costa 의 트랙들은 믿고 트는 편이에요. 그분의 모든 트랙들이 소위말하는 working tracks이죠 테크노와 테크 하우스의 경계에서 cheesy하지 않게, 그렇지만 먹히는 트랙들을 잘 뽑아내시는 분이시죠.
엔딩곡 으로는 테크노와 하우스가 아닌 곡을 틀려고 노력해요. 마지막 곡이 댄스곡이면 지루한 것 같아서요. Nomine의 Blind Man을 엔딩곡으로 자주 틀어요. 덥스텝이지만 테크노와 믹싱하기 어렵지 않고, 엔딩 분위기를 내면서도 제가 말하고자 하는 춤의 컨셉을 잘 설명해주는 트랙 같아서요.
현재 운영중인 레이블 Sound Of Vast(SOV)에 대해 소개해주세요.
현재 일본인 친구랑 레이블 Sound Of Vast(SOV)를 운영하고 있어요. 하우스-미니얼 베이스라고 소개할 순 있지만, 사실 어느 한 장르에 구애받고싶지는 않아요. San Proper나 The Mole 처럼 펑키하고 디스코같은 음악을 하는 아티스트도 소속되어있으니까요.
그 레이블을 통해 얼마전 EP를 발매하셨죠.
제 레이블 통해 발매한 첫 EP다 보니 다 보여줘야겠다는 의욕이 컸어요. 몽롱하고(trippy) 딥한 사운드 기반으로 제가 보여줄 수 있는 것 최대한 다양하게 담으려고 했어요. Space Jazz는 재즈 샘플을 넣었고, To My Rimbaud는 아프리카 음악 샘플을 넣었어요. 미니멀하지만 올가닉한 사운드를 만들어내려 노력했죠.
우린 당신의 소셜미디어를 팔로우하고 있는데, San Proper를 서포트하는 포스팅을 자주 봤어요. 워낙 사랑을 많이 받는 분이기도 하죠.
Rush Hour 레이블 소속된 디제이들과 함께 일해보고 싶었어요. 그 중 San Proper는 SOV를 문신으로 새길만큼 특이한(?) 분이에요. 그 역시 저희를 서포트하죠. 조금 과장하자면 우리의 아이돌과 함께 일하는 기분이랄까요.
레코드로도 자주 플레이하시죠. 레코드 디깅은 어떻게 하는편인가요?
일단 레코드샵 디깅은 잘 안하는편이에요. 정확히는 레코드샵에 바이널을 사러가지는 않아요. 가볍게 산책하는 마음으로 가서 놀다오죠. 금방 듣고 금방 사는데는 젬병이거든요. 대신 사는건 주로 온라인으로 사요. 좋아하는 레이블들을 파도타고 그러죠.
혹시 한국에서 태어났지만 현재 베를린에서 활동 중인 이유를 물어도 되나요?
제가 아시아를 떠났 던 10년 전 쯤에 음악하기에 한계가 많았어요. 서울과 도쿄를 오가며 활동을했는데 씬의 서포트도 부족했고, 아시아 씬과 세계의 씬에는 많은 갭이 있겠다는 생각이 들었죠. 소셜미디어가 이렇게 까진 발달하지 않았을 때 였기도 하고요. 그 후로 영국을 거쳐 베를린에 정착하게 되었죠. 친구의 도움으로 운 좋게 베를린에서도 바로 플레이를 시작할 수 있었어요.
만약 디제이를 시작한지 얼마 안된 사람에게 조언을 해줄 수 있다면, 어떤 얘기를 해주고 싶나요?
많이 놀아야(클러빙) 한다. 많은 클럽에 가보고 다양한 음악을 들어봐야해요. 그리고 자신이 충분히 이 음악과 문화를 좋아한다는 생각이 들 때 디제이를 시작했으면 좋겠어요. 좀 고리타분한 조언이죠.
전적으로 동의해요. 거기에 첨언하자면, 클럽의 시작과 끝부터 즐겨보라고 권하고 싶어요. 사람들은 “피크타임”을 너무 중요하게 여기는 것 같아요. 그 시간대가 특히 신나는 건 사실이지만, 파티에대한 이해력 좋은 디제이가 되려면 하룻밤 전체의 에너지 플로우를 느껴보는게 중요하죠.
최근 3개월 중 특히나 기억에 남는 밤이 있나요?
Anri란 일본 디제이 친구랑 터키로 플레이를 하러 간 적이 있어요. 그런데 공연 날까지 너무나 불안했어요. 비행기 티켓을 공연 바로 전날 받았을 정도니까요. 클럽에 도착해보니 타임테이블도 명확치 않은 상태였죠. 결국 워밍업 디제이 없이 둘이서 각 4시간씩 총 8시간을 틀으라고 하더군요. 처음엔 당황했지만, 막상 시작해보니 딥한 음악으로 시작해서 테크노까지 스토리를 만들어 가는 과정이 너무 재미있었어요. 꽤 하드한 테크노도 맘껐 틀었고요. 참고로 이즈미어에 있는 클럽이었고 이름은 1888이었어요. 1888년부터 존재했던 건물이었거든요.
혹시 징크스 같은 게 있다면 가볍게 이야기하며 인터뷰를 마무리 해 볼 까요?
너무 맘에드는 셋을 튼 날은 꼭 녹음을 못해요.
오랜만에 다시 만났는데, 오늘 너무 반가웠어요. 조만간 한국에서 또 만날 수 있길 기대할게요! G
Nice to see you again! When was the last time you came to Korea to play a set?
It’s good to see you again too. It’s been about 2~3 years. I think my last set in Korea was at MWG.
You played at Seoul and Busan right? How was Busan for you?
It was fun to play the music. But I guess since the scene in Busan is not that big, the conditions weren’t the best.
And you came back to Seoul and played at Contra. Was that your first time at Contra? How was it?
Yes it was my first time at Contra. The sound system was great and the staffs were also very professional. The back to back session with the German DJ Tobias was also really fun. The only thing was that I notice the crowds are always spread out at clubs like Contra that have a separate smoking zone.
I’m curious about how you prepare your sets before playing them. All DJs have a bit different ways of doing it.
I almost always pick out songs spontaneously as I’m playing the set. So beforehand, I need to have my music libraries completely memorized in my head. I have to listen to the tracks until I get sick of them. When I’m confident that I know all my tracks, I also become confident in DJing.
But even if you pick songs as you play the set, are there tracks that you play often? It’d also be great if you can recommend us your go-to closing track.
It’s hard to choose one because I play such a wide range of music. Basically I put my focus on tracks that give off trippy vibes that make you feel like you’re transporting to another dimension and play anything between minimal to techno depending on the venue, the time and the energy.
If I have to pick, tracks by Ron Costa are my go-to. All songs by him are the so-called ‘working tracks’. His tracks are in the borderline between techno and tech house that’s not too cheesy. As for the closing track, I try to put on something that isn’t techno or house because I just think it’s boring if the last song is also a danceable track. I play Blind Man by Nominee fairly often. It’s dubstep but it’s not too hard to mix with techno, gives off that ending-song feel and explains my idea/concept of dancing very well.
Tell us about Sound of Vast (SOV), the label you’re currently running.
I’m currently running the label Sound of Vast (SOV) with a Japanese friend. I could say that it’s house-minimal based, but I don’t want it to be tied down to one genre, since there are also artists like San Proper or The Mole, who play the more funky disco tunes.
You’ve recently released an EP through that label.
It was my first EP released through my label, so I really wanted to show everything. Based on trippy and deep sounds, I tried to make it as diverse as I can. I used jazz samples in ‘Space Jazz’ and African music samples in ‘To My Rimbaud’. I put in a lot of effort to make tracks that are minimalistic and also organic.
We follow your social media account, and we’ve seen many supportive postings of San Proper. He is also very loved by many.
I’ve always wanted to work with DJs from the Rush Hour label. Among them, San Proper definitely is something – he even got a tattoo of SOV. He’s very supportive of us. To exaggerate a bit it’s like working with our own idol.
You also often play vinyl sets. How do you find your records?
I don’t really go to record shops. To be exact I don’t go to a record shop to buy vinyls. I just go as if I’m on a walk, having fun. I’m not very good at listening to a track briefly and buying it right away. But instead, I usually order them online, branching out from my favourite labels.
Could I ask you why you’re based in Berlin even though you were born in Korea?
When I left Asia 10 years ago, there were a lot of limitations in the scene. I used to go back and forth between Seoul and Tokyo but the scene didn’t have enough support and I thought there must be a huge gap between the scene in Asia and that of the world. Back then, the social media also was not as developed as it is now. Since then I went to England, and then settled down in Berlin. I was very lucky enough to have a friend who helped me start playing music right away.
If you could give an advice to someone who just started DJing, what would it be?
You would have to go out clubbing a lot. You would have to go to various clubs and listen to different music. It’d be advisable to start DJing when you actually know that you like this music and culture enough. It’s a bit boring of an advice.
I totally agree. If I could add onto that, I would advise them to enjoy the club from the very beginning to the very end. Everyone thinks that the ‘peak’ is the most important. I agree that’s when it’s the most fun, but if you want to become a DJ with a full understanding of a party, it’s important to feel the whole flow of one night.
Is there a recent night that you especially remember?
I went to Turkey with a Japanese DJ friend named Anri. Everything was so unstable and unsure before the set that I even got the plane ticket the night before the play. When we got to the club, the timetable wasn’t even ready. So we ended up playing 4 hours each, total of 8 hours, without a warm-up DJ. I was a bit taken aback at first, but when I started playing, it was actually really fun making a storyline starting from the deeper tracks and bringing those into techno. I played whatever I wanted like hard techno. By the way it was at a club called 1888 in Izmir. The building was built in 1888.
Lastly, could we finish off this interview by briefly talking about your jinx if you have one??
Whenever I play a set I love, I forget to record it.
It was very nice talking to you today. I hope to see you again in Seoul soon! G
Brought to you by Golmokgil – Underground music in Seoul, South Korea
서울의 언더그라운드 음악을 여러분에게 소개합니다. – 골목길
서울의 언더그라운드 음악을 여러분에게 소개합니다. – 골목길