Jan 10

GOLMOKGIL Mixtape #32 – CHIMAN

Chiman – Soundcloud

Some people call him [chi-mӕn] and others [chi-mʌn]. He says the latter is right. He was a dancer and started his DJ career in 2000. Today he’s deeply into classic house music, playing both analog and digital stuff. Let’s jack!  
누군간 그를 치맨이라 부르기도하고 치만이라 부르기도 하는데, 사실 치만이 맞다. 그는 댄서였고, 2000년 즈음에 바이닐 디제이로 커리어를 시작하게된다. 아날로그와 디지털 장비를 능수능란하게 다루며, 댄스플로어를 하우스 음악으로 가득 채우는 사나이다. 그럼 지금부터 시작해보자!

치만님 안녕하세요! 반갑습니다. 요즘 근황이 어떻게 되시나요?
프레스워크(PRESS WORKS)라는 프린팅 에이전시를 만들어서 바쁘게 생활하고 있습니다. 쉬는 날에는 되도록 아무 활동을 하지 않으려 해요. 굳이 무엇을 한다면 음악 듣는 것이라고 할 수 있겠네요. 가끔 오프로드 동호회에 참석하기도 합니다.

그렇군요. 그리고 Mixtape 정말감사드립니다. 들었습니다. 믹스테잎설명을해주실있나요?
이번 골목길 믹스테이프는 역시나 지루한 트랙들로 완성된 감이 있지만, 제가 좋아하는 곡으로 선발했습니다. 첫 곡은 최고의 클래식 하우스 트랙이라 할 수 있는 Master C & J의 ‘Face It’ dub 버전으로 시작하고, 마지막 곡은 최근에 발매된 론 트렌트(Ron Trent)의 <Frankie Knuckles Tribute>에 수록된 ‘7th Heaven’이란 곡으로 끝나는 믹스세트입니다.

하우스 셋이군요! 그렇다면 치만님은어떤음악들을모으고계신가요?
최근엔 소울재즈 음악을 많이 모으고 있어요. 서교동쪽에 좋은 음반가게가 많아요. 그중 시트레코드(seterecords)를 즐겨 찾습니다. 하우스 음반은 클래식 하우스나 프리레인지 레코드(Freerange record), 요루바 레코드(Yoruba records) 등을 항상 체크하고 있습니다. 그리고 온라인 레코드숍인 Juno, traxsource, downtown304을 체크하면서 요즘 나오는 레이블과 신인 아티스트 위주로 찾고 있습니다.

상당히 부지런히 찾고 계시군요. 그러면디제이를하기이전의음악적배경이어떻게되는지궁금합니다. 악기를다루거나했나요?
특별히 음악을 전공하지는 않았지만 어릴 적부터 댄서로 활동한 경험이 음악을 시작한 것에 많은 영향을 끼쳤다 생각합니다. 음악을 많이 찾아 듣다 보니 자연스럽게 디제잉을 시작하게 되었네요.

다른디제이들은밴드음악을하던경우가많은데, 댄서라니멋지군요. 혹시이야기를좀더들어볼있을까요?
2000년도쯤에 많은 클럽을 돌아다녔습니다. 클럽에서 콜라 하나 시켜놓고 5~6시간 정도 앉아 음악을 흡수하는 시간이었죠. 그 당시 테크닉스 턴테이블 두 대와 믹서를 사고, LP 스무 장을 주노 레코드에서 주문했습니다.

첫 번째 공연은 그렇게 구입한 스무 장의 레코드를 댄서들의 송년파티에서 플레이한 것이었습니다. 이제야 생각하면 부끄러웠던 기억이지만 나름 운 좋게 시작했다고 할 수 있네요. 그렇게 집에서 연구하면서 믹스테이프를 만들고 하다가 이제는 없어졌지만, 홍대의 ‘전설적(?)’인 클럽 툴(TOOL)에서 레지던트 디제이로 첫 타임이나 마지막 타임을 플레이할 수 있었어요. 그 당시 정말 많은 선배와 아티스트들이 클럽 툴에서 공연했었고, 많은 영감을 받을 수 있었습니다.

바이닐디제이로활동한다는, 어떤가요? 이제는 only vinyl이란컨셉을찾기가힘들거든요
좋아하는 음악은 소장하기 위해 여전히 바이닐로 구매하긴 하지만, 저는 이제 바이닐 디제이로 활동하지 않아요. 가끔 바이닐로 플레이하긴 하지만, 주로 세라토(serato), 트랙터(traktor)를 이용하고, 최근에는 USB를 사용하기도 합니다. 인더스트리 스탠다드니까요. 요즘 많은 디제이가 다시 바이닐로 플레이하는 것 같은데, 서울에서 바이닐로만 플레이하는 디제이는 DJ 소울스케이프(DJ Soulscape)밖에 못 본 것 같네요.

저도 집에선 주로 바이닐을 즐기고, 클럽에선 CDJ를 사용하는 편이니 이해가 갑니다… 그런데 Mixmix TV 영상을보며특히나 UREI믹서를사용하시는게인상적이었습니다. 한국에활용하는사람이거의없기때문도있구요. 디지털디제잉시대에아날로그디제이의의미가 있다면요? 
2007년 일본에 공연을 갔을 때 처음으로 UREI 로터리 믹서를 써봤는데, 특유의 질감과 믹싱할 때의 스무스함이 정말 인상적이었어요. 그 후 DJ Leam의 UREI 믹서를 가끔 만지작거리며 부러워만 하다 최근에 이베이를 통해 구매했습니다. 로터리 믹서 DJR400도 좋은 믹서인 것 같아요.

e-s-djr-400-416304

디지털 디제잉과 아날로그 디제잉의 차이는 개인적인 취향일 뿐이라 생각해요. 자신에게 잘 맞는 것을 찾아 활용하면 될 것 같습니다. 아날로그 디제잉의 장점이라면 LP의 아트워크를 보며 트랙, 아티스트, 연주자들, 마스터링 회사의 정보를 확인하는 그런 소소한 재미라 생각합니다. 그런 재미들이 음악을 계속 할 수 있게 하는 원동력인 것 같네요.

그부분은 완전히 동감하네요. 손 끝에 만져지는 재미도 쏠쏠하죠. 전 심지어 곡을 들어보지 않고 아트워크만 보고 구매하기도 합니다. 하하… 그런 측면에서 한편으론 아쉽지만 각업계는점점디지털디제잉에집중하는합니다. 현재의장비업계표준은 CDJ DJM이지만, 앞으로도계속변화를이어갈같습니다. 가까운미래에디제잉의모습이어떻게변화하리라보나요?
최근 파이오니아(Pionner)에서 턴테이블이 나왔던데, 도쿄의 레코드숍마다 한 개씩 비치되어 있더라고요. 개인적으로 굉장히 잘 만든 턴테이블이라 생각해요. 이렇듯 파이오니아에서 턴테이블이 나오는 것을 보면 그만큼 바이닐 수요가 늘고 있고, 많은 사람이 컨트롤러로써 턴테이블을 필요로 하는 것 같아요. 가까운 미래에는 장소와 규모에 따라 장비의 형태가 달라지는 형식이 될 것 같아요. 좀더 다양해지겠죠.

라이브특히나신경쓰는부분이있나요? 어느디제이는타임시작전에는술을안마신다고도합니다. 그런본인만의고집이랄까요?
아무래도 음악이 제일 중요하죠. 선곡에 집중합니다. 그리고 해당 씬의 문화에대한 이해와 활동이 있어야 할 겁니다.

간결하지만 정확하네요. 최근참여한파티중에기억에남는날이있다면요?
최근 1년 가까이 파티에서 공연한 적이 없어요. 가장 근래 활동한 것이 MIXMIX TV(soundcloud.com/mixmixtv)인데, 굉장히 좋았습니다. 소수의 사람이 모여 음악을 제대로 즐길 수 있었던 것 같아요.

언더그라운드씬이부흥한다면, 어떠한방식이될까요? 아마도국내메이저음원시장을공략하는것은쉽지않아보입니다. 
최근에 소리헤다(Soriheda)라는 굉장히 좋은 아티스트를 알게 되었는데, 음악은 물론 믹싱, 마스터링, 아트워크부터 홍보, 배포까지 혼자 하는 것을 보고 이제는 이런 방식을 통해 언더그라운드 음반시장을 공략하는구나 싶었습니다. 대형 음원 사이트의 비중이 커질수록 부지런한 아티스트들만이 살아남을 것 같아요.

처음 들어보는 아티스트군요! 그분을 언젠가 만날 기회가 있길 바랍니다. 혹시 프로듀싱도하시나요? 하신다면어떤음악을만드시나요? 지금만들지않는다면, 앞으로만들계획은있나요?
예전에는 공격적으로 작업했다면 요즘에는 시간 날 때마다 스케치하듯 취미 삼아 하고 있습니다. 부담을 덜고 어깨에 힘 빼고 작업하니 좀 더 재미있는 비트들이 나오는 것 같기도 해요.

벌써 마지막 질문입니다. 혹시 이인터뷰를보게될젊은그리고이제디제이를시작하려는이들에게팁을주신다면요?
리스너에게 맞추기보다는 자신이 좋아하는 음악을 들려주세요.

Hi, Chiman. How are you these days?
I’ve been busying working on the PRESS WORKS, a printing agency I made. When I have a day off, I just try to take a rest and do nothing. If do something, I just listen music or go out and meet friends.

Oh, right. And thanks a lot for the mixtape! What kind of music did you include in the mix?
The tracks I chose might be a bit obvious or very well-known, but the set is perfectly organized at the same time. Moreover, I played my favorite tunes. The first song is the dub version of ‘Face It’ by Master C & J, which is the best classic house tune in  my opinion. The last one is ‘7th Heaven’ from the album ‘Frankie Knuckles Tribute’ by Ron Trent.

Sounds very housy. Is this your genre or do you collect other stuff as well?
I love soul and jazz these days. There are some nice places for music shopping in Seogyo-dong. I used to visit Seterecords for example. For house music, I check Freerange records and Yoruba records. I always try to find brand new labels and interesting rookies, too, and also some online shops like Juno, Traxsource or Downtown304 are always a good starting point.

So you also like ‘hand-made music’, right? Do you have any musical background yourself, too? Did you play an instrument before starting DJing…
Well, I didn’t study music seriously, but I was a dancer from my young ages and it has had a effect on my DJing I think. I was really enjoying listening music since then and finally got involved in DJing.

Cool! Some of the other DJs I met were commonly doing band music before their DJ career, but you was a dancer! It seems a unique experience.
Right. I used to go many of clubs around in 2000. I even spent 5 or 6 hours listening music in the club with just a coke. Later I bought two turntables and a mixer and I ordered 20 vinyls from Juno Records. That was the beginning.

My first live set was for a dancer’s year-end party with only those few vinyls. It was not that professional when I think about it now and I was very lucky, too. I just enjoyed making some mixes at home and then got a residency playing opening and closing sets in the legendary club Tool in Hongdae. Lots of good artist were playing there and I picked up some skills just from watching them.

Then, what do you think about vinyl? Only few DJs play vinyl only in clubs these days…
Well, I get my favorite vinyls for my collection, though I don’t always use them live. Yes, I’m able to play vinyl, but mainly in clubs I use the industry standards such as Serato, Traktor or USB system rather than vinyl nowadays. Nevertheless, more and more DJs now are bringing their records back again and the most notable one in Seoul would be DJ Soulscape.

Yeah, I also play vinyl and turntable at home rather than in clubs. BTW, I found it really interesting that you were DJing with UREI mixer on MIXMIX TV cause only few DJs are using analog equipment in Korea. What do you think about analog DJs in this digital world?
When I visited Japan for a gig in 2007, it was my first time to handle an UREI and got totally hooked on its smooth sound. Later I had some chances to use DJ Leam’s UREI mixer in Korea from time to time. It felt like quite suit my style and I finally got an DJR400 lately on Ebay.

e-s-djr-400-416304

The choice between analog and digital depends on the personal taste, I think. You just need to find what is suitable for yourself. As a DJ that uses analog stuff, I think the most enjoyable thing – and small thing at the same time – is its artwork and also I can recognize some information like artist name, instrumental player and the label on the record. It has been driving me to keep going on making and listening music.

I think so, too. One of the most different things is that we can touch LPs and CDs. I even sometime buy records without listening, just checking its artwork. But the industry is now more likely to concentrate on the digital thing and the general equipment in club are CDJs. What do you think about the current development and what do you think will the future bring?
Pioneer recently released their own turntable and almost all record shops in Tokyo already have them. That model is very well-made I think. Yes, Pioneer is now more making digital equipment, but they also don’t give up the analog thing. They realized that there is still some demand for that in the market, so more various equipment will be set for the diverse situation in the near future, I guess.

What do you concentrate on while DJing? and are their any kind of skills or talent commonly required for DJ?
To focus on selecting tracks. Understanding the scene and managing his career are important for DJ as well.

Plain and easy… So, let’s say I wanna hear you play, where can I get you? Are you involved in any parties these days?
Well, I haven’t participated in a party for a year… But the latest thing I really enjoyed was for MIXMIX TV(soundcloud.com/mixmixtv). Only some 10-20 people were there, but they really felt the taste of mine, I think.

What do you think about the development of the Korean underground scene? Do you know about any interesting projects or acts?
Well, recently I met an interesting artist, Soriheda, who does everything on his own, including designing, business, advertising, releasing and so on. That made me think  that people can make it completely on their own and exactly as they want. Hard working artist will survive in the real world.

Oh, I haven’t yet heard of Soriheda yet. I hope one day we have a chance to meet him. And what about you, are you working on producing your own music?
I pushed me so hard before, but lately I just made some drafts and sketches without any pressure and yet It is more helpful to produce creative tracks.

This will be the last question. Is there anything else you could recommend for beginner DJs?
Just play show what you love rather than what the audience seems to love.



It was very nice to meet you, Chiman!

We wish you all the best in the New Year!

 Tracklist*
(Artist – Track ID – Label)

1) Master C & J – Face it (Dub it)- State Street Records at Chicago
2) Nathaniel X – Just A Dance – Undertone Records
3) Gnork- Summer of Love – Artful Division
4) Quarion- Shale Gas – Muhl
5) Mr Beatnick – Oxytonic – Tief
6) HVCK – Halfway Home – Untzz at Austalia
7) Untitled – ? – ?
8) Joe Claussell -Wail Of Heart – Sacred Rhythm
9) Ray Okpara -Sugar Feel (Vinyl Only Dub) – Mobilee
10) Washerman – Sneaker Girlz- Drumpoet
11) Ron Trent -Tribute To The Energy Of Frankie Knuckles -Electric Blue
12) Karizma – Sad Isn`t It – ?

Brought to you by Golmokgil – Underground music in Seoul, South Korea 서울의 언더그라운드 음악을 여러분에게 소개합니다. – 골목길