#75 Acadana

Acadana (Jayme, Dan-Neo, Ping To My Pong) – Instagram

우리가 처음 Acadana를 시작했을 때, 사실 음악을 좋아하는 소수의 몇몇을 위한 콘텐츠가 될거라고 생각했어요. 그런데 지금와보니 기대이상으로 규모가 커졌죠. 그리고 이 일을 같이하는 친구들을 가족처럼 생각하죠. 아마 음악의 힘 아닐까요?

When we started the place, we thought it’s just for a few music lovers. So we’re really surprised that so many people appreciate what we do. Yes and on top of that we have built a “family” of close knit friends. It really illustrates the power of music uniting people“.

organized & edited by Spencer

Jump to english on mobile

잘 지냈나요? 지난번 서울에 왔을 때 어땠어요?
Jayme: 엄청났어요! 클럽에 온 사람들이 그리 신나게 놀 줄은 몰랐어요. 금방 그들의 취향을 파악할 수 있었어요, 왜냐하면 내가 무슨 음악을 틀든 그들은 정말 좋아했거든요!
Dan-neo: 친구들이 저의 SCR 셋을 재밌게 봤대요. 한국에 SCR이나 Golmokgil같은 플랫폼이 있다는게 정말 좋은 것 같아요. 이벤트를 만들거나, 재능있는 아티스트를 소개하기도 좋고요. 
Ping: 너어어무 좋았어요! 사람들이 어떤 음악을 틀든 정말 신나게 춤추는 것 같았어요. 그래서 편하게 틀었습니다.
 
Pistil에서 플레이한 다음날, 우린 오래된 동네인 우사단길을 걸었어요. 곧 재개발이 이루어질 지역이기도 하죠. 아직 거기엔 이런저런 로컬 문화들이 남아있는데 아쉬워요. 아마 홍콩도 그리 다르진 않을 것 같네요.
Jayme: 홍콩은 더 심각해요. 젠트리피케이션을 막기 어렵고 심지어 어떤이들은 불만조차 않죠. 자연스레 특색없는 거대한 몰 들만 많아지고 있어요. 
Dan-neo: 그런 젠트리피케이션때문에 홍콩의 렌트비가 어마어마하게 올랐죠. 
Ping: 오래된 동네를 좋아해요. 현재 홍콩의 재개발이 그다지 반갑지 않아요. 다른 친구들 얘기대로 작은 건물들과 도로들을 부수고 큰 몰이나 럭셔리 호텔등만 많아지고 있죠.
 
 

 
그럼 지금 당장 홍콩의 댄스음악 씬에서 가장 큰 이슈는 뭐에요?
Jayme: 로컬피플들의 서포트가 부족하단 점이에요. 꽤나 괜찮은 베뉴와 사운드 시스템이 있더라도 70-80%는 외국인이에요. 로컬들은 거의 없죠. 문제는 그 외국인들은 홍콩에 평생 머무를게 아니고 길어봐야 고작 몇년일 거에요. 로컬들의 꾸준한 서포트가 없는 환경에서 씬이 성장하는데 한계가 있을 수 밖에 없죠. 물론 상황은 조금씩 나아지고 있다고 보는데요, 아직도 대부분 로컬들은 테크노와 하우스, EDM을 구분 못해요. 재밌죠.
Ping: 렌트와 관련된 문제에요. 물리적인 공간이 있어야 음악이나 이와 관련된 창의적인 것들이 살아남을텐데 말이죠.
Dan-neo: Ping 말에 동감해요. 특히 나이트 라이프나 댄스음악에 대해 다소 비판적인 태도는 우리가 어린 친구들에게 댄스음악을 알리는데 장애물이 될 수 있어요.
 
그럼 홍콩 언더그라운드 음악 씬의 전반적인 모습은 어때요? 서울은 퀄리티는 나아지는 것 같으나 여전히 씬이 안정적이란 느낌은 안들어요.
여기도 마찬가지에요. 다행히 과거 6-7년 동안 나아졌지만, 여전히 씬이 작아요. Mihn같은 좋은 클럽들이 최근 몇개 오픈했고 홍콩에서나 세계적으로 많이 알려지고 있어요. Hong Kong Community Radio도 있고, 비슷한 플랫폼의 Fauve 라디오 채널도 있죠. 모두 댄스뮤직에 초점을 두고 있어요.
 
그럼 홍콩을 방문하는 사람들위해 추천할 만한 곳이 있나요?
Jayme: 클럽 Mihn, 일단은 그뿐입니다.
Dan-neo: Cipher”라는 이벤트 시리즈를 확인해보세요. 테크노를 중심으로한 콘텐츠에요. 몇달에 한번 씩 이벤트를 만들고, 매번 다른 웨어하우스 같은 곳에서 진행해요. 7월에 한국 DJ인 Lavera를 부르기도 했죠.
Ping: Acadana는 물론이고, 저도 Mihn을 꼭 가보라고 하고 싶네요. 그리고 한국/일본 음반을 많이 가져오는 Noise Records도 좋고요. Sai Kung에 있는 Moni Stand Cafe 역시 커피맛이 좋고, 레코드 스토어 섹션이 있으며, 주중엔 오디오 애호가들을 위한 쇼룸도 운영합니다.
 
Acadana는 단순히 팀/공간 이상의 의미가 있잖아요. 친구들로 부터 끈끈한 지지를 받고, 해외여행을 갈 때도 항상 같이 다니곤 하더라고요. 너무 보기 좋아요.
우리가 처음 Acadana를 시작했을 때, 사실 음악을 좋아하는 소수의 몇몇을 위한 콘텐츠가 될거라고 생각했어요. 그런데 지금와보니 기대이상으로 규모가 커졌죠. 그리고 이 일을 같이하는 친구들을 가족처럼 생각하죠. 아마 음악의 힘 아닐까요?
 

 
당신들은 비밀스런 개러지 파티를 만들고 있어요. 이 시스템에 대해 좀더 설명해 줄 수 있나요? 언제/어떻게/왜 시작하게 되었는지도요.
Jayme: 홍콩에 좋은 클럽이 없어 한참 싫증이 나있던 2015년에 이 프로젝트를 처음 시작했어요. 사실 클럽을 운영할 돈이나 시간과 열정이 부족했죠. 그래서 좀더 합리적인 가격에 덜 퍼블릭한 공간을 마련했고, 그렇게 비밀스런 개러지 파티를 시작하게 됬죠.
어떻게 만들게 되었냐는 질문에 답하기는 쉽지 않을 것 같아요. 왜냐면 처음에 우리도 좋은 공간을 어떻게 만드느냐에 대한 아이디어가 없었으니까요. 그냥 빈 공간을 찾았고, 고쳐가며 시행착오를 겪었어요. 
다른 클럽들의 역사를 훑어보면, 한가지 확실히 알 수 있는게 있어요. ‘아름다울 수록 깨지기 쉽다’. Acadana가 얼마나 오래갈지 누구도 모를거에요. 운명지어진 대로 최대한 오래가기 위해 노력할 뿐이죠.
 
그렇담 클럽 라이프에 빠지게된 특별한 계기가 있나요?
Jayme: 1994년 10월, 뉴욕의 Sound Factory에 처음 가봤을 때에요. Junior Vasquez가 트라이벌 하우스를 플레이하고 있었죠. 그곳의 사운드, 조명, 공간, 사람들, 음악 모두를 잊지 못해요. 제 인생 최고의 순간이었다고해도 과언이 아니죠. 그때부터 하우스를 좋아하게 됬어요.
Dan-neo: 아마 Todd Terge의 Inspector Norse를 처음 들었던 순간이었어요. Acadana 파티에서 누군가 틀었었고 곡의 변주나 구성이 너무 좋았어요. 그 이후로 나도 저런 음악을 플레이하면 어떨까 상상하게 됬고, 그런 음악들을 디깅하기 시작했죠. 
Ping: 학창시절이었고, 밤 늦은 시간에 하던 “Ultra-mix dance party”라는 라디오 프로그램이 있었어요. 너무 3류같지 않나요? 어쨌든 이어폰을 끼고 최대한 베이스를 느끼고 싶었죠. 90년대 말 정도였을 거에요, Macarena의 Los Del Rio와 Pizzaboy의 Oh Le Le 같은 음악들이 유행했을 때 니까요. “정말 미친 음악이군!”이라고 내뱉을 정도로 빠졌어요. 그렇게 전자음악을 찾기 시작했죠.
 

 
아쉽지만 마지막 질문이에요. 당신들은 모두 다른 일을 하며 음악을 즐기고 있죠. 평일엔 오피스에 근무하고 주말엔 디깅하거나 디제잉을 하는 일이 상당히 재밌을 것 같아요. 두 가지 삶을 사는 기분일까요? 어떤가요?
Jayme: 낮에는 돈을 벌기위해 일하고, 밤엔 쓰기위해 한다는건 참 균형잡힌 삶이에요! 내 메인잡을 유지하면서 디제잉을 취미로 할 수 있다는 것에 감사하고 있어요. 물론 플레이해야할 파티가 너무 많다거나 가끔 너무 하드코어 스타일로 갈 때는 힘들어서 디제잉 하기 싫어질 때가 있죠. 애증의 관계랄까?!
Dan-neo: 힘들어요. 디제잉을 준비하는데 꽤 많은 시간이 들어요, 가령 음악을 찾는 일부터 시작해서… 투자하는 시간만 보자면 굉장히 사치스런 취미에요.
Ping: 솔직히 말하자면, 원래 직업보다 디제잉이 더 재밌어요. 물론 Jayme가 말한 것처럼 너무 많은 파티에서 플레이하면 다시 재미없어질거에요. 어쨌든 메인잡이 있기에 금전적인 여유가 생기고 디제잉 같은 다른 것들을 배울 수 있는 거죠. 완벽한 생활은 아니지만 충분히 행복해요. 
How was your gig in Seoul? (Pistil/SCR)
JayMe: It was awesome! Can’t believe the Seoul audience is so energetic and crazy. And I don’t have to spend a long time testing the crowd, cuz they seem to love everything I play!
Dan-neo: I got some good responses from friends about my set on SCR. It’s very nice how Korea’s underground scene has all these platforms like SCR and Gomokgil to promote events, expose talents and most importantly to educate and inspire people.
Ping: Greeeaaaaat, it’s always a joy to watch girls dancing, Pistil crowd are opened to any genre and shake their bodies like crazy. I felt like undefeated and carefree to play whatever I wanted.
 
After the gig, we walked through the old town, Usadan-ro(우사단로), where will be redeveloped near the future, which means it’s gonna lose their local people and its culture. I guess it’s not that different in Hong Kong. 
JayMe: Hong Kong is even worse. People succumb to gentrification and did not complain about it. Soulless malls all over the city. 
Dan-neo: And gentrification is one of the reasons why rent is super unaffordable in Hong Kong.
Ping: I love old town and building always, I hate the idea of redeveloping in HK, it always means demolishing homes and tiny roads and turning them into shopping malls and luxury condos same as elsewhere.
 
What is the biggest issue in HK’s music scene for the moment? (LGBT/drug/etc)
A) 
Jayme: The biggest problem of HK club scene is lack of support from local people. At a usual night in a good club with good music, you can see about 70-80% foreigners and only few locals. Most foreign people won’t stay in HK forever. Few will stay but most will leave in a few years. The result is that the scene can never really grow. The situation is slightly better recently, but most locals still think Techno and House equals EDM. It’s really off-putting.
Ping: The rent, period. People need space so that music and many other creativity survive.
Dan-neo: Ping is correct! Also, the mentality of stigmatising nightlife and dance music is a barrier for us to promote dance music to a younger crowd.
 
How is sub/underground-culture in music industry in your city? It’s getting better here in Seoul for sure, but still not very solid in other words. 
Our local scene is also tiny, but luckily it’s been growing in the last 6-7 years. A number of very good clubs has opened, one of which is 宀 (Mihn), which is quickly gaining attention in HK and even globally. We have our own Hong Kong Community Radio, plus another internet radio (Fauve) which also focus on dance music.
 
Can you recommend some spots for music lovers who visits HK? (ex: some record shops/cafes with nice music/festivals/etc)
Jayme: Mihn club, that’s it.
Dan-neo: Check out the cipher event series. It’s a techno-oriented brand often inviting quality techno DJs. They do their parties like once a few months in different warehouse setting venues. They have invited Lavera from Korea in July, too.
Ping: Besides our home court Acadana and doesn’t-need-a-introduction Mihn Club, my spots are White Noise Records, where they import records of many indie Japanese and Korean bands and artists; Moni Stand café in Sai Kung, where i found my favourite pour-over coffee and it’s also a record store and a audiophile showroom on weekdays.
 
Acadana is a team/place, but it’s actually more than that. You have a lot of friends who have royalty, close friendship and you guys always hang out all together even when you guys go abroad for gigs! It’s so lovely. 
When we started the place, we thought it’s just for a few music lovers. So we’re really surprised that so many people appreciate what we do. Yes and on top of that we have built a “family” of close knit friends. It really illustrates the power of music uniting people.
 

 
 
You organize a secret garage party. Tell me about your garage system. When/how/why do you guys make it?
JayMe: I started this project in 2015, when we were frustrated about the lack of good quality clubs in HK. At the same time, I have no time or money to run a real club, and no faith that it will survive. Therefore I chose to open a private place in an affordable area. That’s the when and why. 
It’s a bit more tricky to answer how we made it. We really have no idea how to make a good club or space. We just found the space, did renovation, and then it’s all trial and error. When the place first opened the sound was bad. It took us 3 years to finally get all the good hardware and tuning done. It’s not top notch but we like it. 
Looking at the history of many clubs, we know one thing: Beautiful things are fragile. We’ll never know how long Acadana will survive, but we’ll try our best to keep it going for as long as it is destined to.
 
Are there a certain moment that makes you guys fall in love with this club life? (a certain experience you had in your young ages/a certain track or musician or event/etc)
A)
Jayme: October 1994, first time going to New York’s Sound Factory. Junior Vasquez was playing Tribal House. It was unforgettable: The sound, the lights, the space, the people, and most importantly the music. I had the best moment of my life. I became a Househead ever since.
Dan-neo:  i think when I first heard Todd Terje’s Inspector Norse, I was so amazed by the track’s variation and structure in Acadana few years ago. I was thinking what if I could play something like that so I started to dig into this kind of music.
Ping: Back in the days when I was a school-boy and I listened to radio when I was told to go to bed, there was a radio programme called “Ultra-mix dance party”, quite cheesy isn’t it ? I pushed my earphone hard into my ears so i can have as much bass as possible. That was around late 90’s when Macarena by Los Del Rio and Oh Le Le by Pizzaboy were megahits. I was like “WOW, What the F is that, this is super crazy !” and started digging into electronic music.
 

 
This one is the last question. All of you guys have a regular job. We guess it’s excited to work hard at the office during the weekdays and have gigs on the weekend, so it makes you feel like having 2 life! What do you think about this life?   
JayMe: It’s a great balance to have a day job to make money and a night job to spend money, Lol. Seriously, I’m blessed that I can pursue my DJing hobby while maintaining my career. But sometimes I feel like quitting DJing cuz there’re too many parties, and everytime it’s getting more hardcore. So it’s kind of a love/hate relationship.
Dan-neo: Worse still, the preparation for a DJ gig even takes up quite a lot of time from your day time job. Organizing playlist and finding tracks are most time-consuming things to do with this hobby. So, it’s definitely an expensive hobby in terms of the amount of time you spend.
Ping: To be honest, I enjoy DJing more as my second life, too much gigs like a full time DJ would probably wear my passion away. My regular job supports my pay-checks and I can learn things like DJing and more, it’s not prefect but I’m happy with my life.
Brought to you by Golmokgil – Underground music in Seoul, South Korea
서울의 언더그라운드 음악을 여러분에게 소개합니다. – 골목길

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *